Identifikace UFO: Vrtulníky

Vrtulníky se občas vyskytují na nečekaných místech, jsou pozorovány za neobvyklých podmínek, nebo mají „neokoukaný“ vzhled. To vše způsobuje ztížení jejich identifikace pozorovateli a jejich zařazení mezi UFO. I když jsou vrtulníky většinou poměrně robustní stroje, které se rozhodně nepohybují příliš potichu, přesto existuje mnoho případů, kdy si lidé, kteří je pozorvali nebyli jistí co vlastně vidí a považovali je za cosi tajemného.

4.3.3. Vrtulníky

Charakteristikcké znaky:
– zvuk, který však nemusí být za všech okolnmostí slyšet
– u civilních strojů standardní osvětlení stejné jako u letadel
– noční osvětlení bojových vrtulníků charakterizuje namodralý prstenec na obvodu vrtule

Jak to, že někdo nemůže poznat letící vrtulník? Pozorovatele především často mate nepřítomnost většího hluku. To bývá způsobeno několika faktory:

– Především je třeba si uvědomit, že technický vývoj těchto strojů směřuje především k utlumení hluku, který způsobují – a to jak u civilních, tak zejména u vojenských strojů.
– Potom je třeba si uvědomit, že ne vždy se hluk šíří stejně. Záleží velmi na počasí, na větru a vlhkosti. Při foukajícím větru směrem od pozorovatele a dostatečně suchém vzduchu se zvuk šíří mnohem hůře a ani poměrně nedaleký vrtulník nemusí být slyšet.
– A nakonec nejdůležitější a nejčastější omyl, který si pozorovatelé ne vždy uvědomí. Většina vrtulníků, ohlášených jako UFO, byla pozorována z jedoucího automobilu, vlaku nebo autobusu, nebo z místnosti skrz uzavřené okno. Pak je jasné, že ani přímý přelet vojenského vrtulníku těsně nad automobilem jedoucím po dálnici nemůže být slyšet – automobily jsou dnes velmi dobře odhlučněné, sám automobil jedoucí rychlostí 130 km/h vydává silný hluk, zatímco vojenský vrtulník je dnes maximálně odhlučněný.

Osvětlení civilních vrtulníků je shodné s letadly. Nejčastěji jde o kombinaci bílého a červeného stálého světla a červeného majáku s jednosekundovým intervalem. Sekundový interval by měl být identifikujícím znakem, že jde buď o letadlo nebo o vrtulník. Lety civilních strojů se velmi špatně ufologům ověřují, neboť Řízení letového provozu je při přízemních letech nemá na radaru a provozovatelů je mnoho – od soukromých, přes komerční, konče nejpočetnějšími policejními stroji a vrtulníky letecké záchranné služby. Policejní vrtulníky bývají někdy vybaveny silným pátracím reflektorem.

S osvětlením vojenských strojů je to složitější. za normálních okolností pro ně platí stejná pravidla jako pro civilní stroje. Avšak při vojenských cvičeních, jak jsme zjistili, bývají vojenské stroje osvětleny jinak. Pro nácvik při nočním létání pouze podle přístrojů, mají bojové vrtulníky vypnuty veškeré osvětlení a pro vzájmenou orientaci pilotů mají rozsvíceny pouze modrá světla na koncích listů vrtulí.

 

 

 

 

 

 

 

Výsledek je impozantní: z celého vrtulníku je vidět pouze modrý prstenec, v němž je možné tušit cosi tmavého, což si oko vzhledem ke světelné elipse, představí nejlépe jako disk. Přesto jsou tato pozorování docela charakteristická: místa pozorování jsou obvykle v blízkosti vojenských cvičných prostorů (voj.újezd Březina na Moravě) a neznámé objekty jsou většinou pozorovány z jedoucího auta. Přesto nám v projektu Záře nějakou dobu trvalo, než jsme přišli těmto podivným „modrým prstencům“ na kloub.

2007.02.14.01-UFO-Prostějov:
Při odjezdu z čerpací stanice mě kamarád upozornil na letící předmět nad silnicí,který jsem potom uviděl taky.pohyboval se konstantní rychlostí,po obvodu svítil tenkým modrým proužkem,v dolní části červené světýlka.letěl nízko nad terénem,cca do 100m..“

2008.01.14.01-UFO- Město Libavá:
Popisuji událost, která se mi přihodila dne 14.01.2008 v 18.35 hodín, pří cestě autem ze směru od Norberčan k M. Libavá.
Spozoroval jsem s pravé strany, mezi korunama stromů,pohybovat se směrem k cestě pás jasně modrého světla. Až se to světlo dostalo nad cestu, kde nebyli stromy,jsem poznal co vlastně vidím. Počasí bylo jasné, bez mrakú,plné hvězd. Na obloze letělo těleso kruhového tvaru(mírně sploštělé z důvonu šikmého pozorování), výrazně tmavší (černé) proti světlejší obloze. Po jeho obvodu, ze směru mého pozorování,při jeho přibližování i vzdalování, svítil Jasně modrý, tenký pás světla.
Popojel jse o kousek dál, kde jsem měl výhled bez stromů a pozoroval jsem tento objekt až se stratil za obzorem, směrem k městu Budišov ad Budišovkou. Velikost objektu můžu odhadnout asi když dáte do řady 10 -11 měsícu v
úplňku. Výšku si netroufnu odhadnout vzhledem k noci. objekt se pohyboval přímočaře, bez hluku a docela pomalou rýchlosti. Toto trvalo asi 4 min. než se stratil za obzorem, při tom se objekt jak se vzdaloval,tak se zmenšoval. Při průletu proti mne, jsem ho pozoroval v úhlu k zemi asi 65-70 stupňů.“

2009.06.19.01-UFO-Výkleky:
Ve středu v noci za 1o minut jedenáct mi na dálnici ve vzduchu v nevelké výšce skřížil cestu velký předmět talířovitého tvaru, s modrými světlem na obvodu a s jasně bílým světlem uprostřed. bylo to veliké, opravdu hodně a blízko na cestou. než jsem zastavil předmět se mi ztratil z dohledu za stromy lesa…“
—-

Čtěte také další díly seriálu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*