Někdy se podaří zpozorovat něco neznámého i z okénka letícího letadla. Takových případů se odehrálo v historii už více, tady ovšem cestující nelenil a pořídil fotografii. Neznámý objekt se pohyboval ve větší výšce, než letící dopravní letadlo a pomalu klesal, zanechávajíc přitom za sebou stopu. Co by to mohlo být?
„Při letu z Amsterdamu do Manily v letadle typu Boeing 777-200 jsem si při pohledu z okýnka všiml nějakého objektu klesajícího z velké výšky. Naše letadlo letělo v ten moment v něco málo přes 11km výšce. Co vím ze zkušeností při takovýchto letech, tak výše jsme nikdy neletěli, tak dopravní letadlo to snad nebylo. Než jsem v bundě našel mobil a udělal foto, tak mezitím objekt již klesl, ale i v momentě pořízení fotografie je výše než naše letadlo. Objekt jsem ztratil z výhledu (z okna je videt jen omezene) krátce po pořízení fotografie. Foto pořízeno mobilem HTC 7 Pro.“
O co by mohlo jít? V úvahu by přicházela tato vysvětlení:
– meteor
– zanikající „kosmické smetí“, čili družice nebo raketový stupeň
– letadlo – a to bud vojenské, možná i civilní
V první řadě bylo třeba zjistit, kde, alespoň přibližně se letadlo při pozorování nacházelo. Odpověď svědka na sebe nenechala dlouho čekat:
„Letěl jsem se společností KLM z Amsterdamu do Manily. Odlet z Amsterdamu byl 25.11. trošku opožděný kolem 15 hodiny, přílet do Manily byl 26.11. kolem 10 hodiny ráno místního času (7 hodin rozdíl proti ČR). Když teď tak o tom uvažuju tak ten datum a čas pořízení snímku co mi ukazuje u fotky telefon bude chybný. Protože v tu dobu už jsem dávno neletěl. Mám v tom trochu zmatek, protože se mi telefon automaticky nastavuje podle času, kde zrovna jsem a po příletu a vypnutí módu letadla se mi nastavil na lokální čas a přepl se zároveň z 24 hodinových hodin na 12 hodinové (tady mají AM a PM jako v USA). Tak pokud bych to vrátil zpět, tak by to znamenalo pořízení snímku 26.11. v 1:05 středoevropského času (26.11. 8:05 ráno Filipínského času). Takže jsem byl asi 2 hodiny letu od Manily. Velká škoda, že mne nenapadlo se na monitoru v letadle podívat na naší polohu a lokální čas, protože to během celého letu pěkně ukazuje.“
To bylo pro nás zklamání: letadlo se necházelo v blízkosti pobřeží u čínsko-vietnamské hranice. Však také na dotaz naše Řízení letového provozu odpovědělo, že nad uvedenou oblastí nemá žádnou možnost cokoliv ověřovat. Podle vzhledu však odborníci z ŘLP usuzují, že by mělo jít o letadlo.
Mezitím jsme kvůli krátké době pozorování (cca 3 minuty) vyloučili meteor. I větší a jasnější meteory (bolidy) se pohybují po obloze kratší dobu. Pokusili jsme se ještě vyloučit druhou možnost, zda nešlo o zánik kosmické techniky. Zevrubnou odpověď nám poskytl náš odborník na kosmonautiku mgr. ing. A.Vítek:
„Bohužel je tu jedna potíž, že pro drobné úlomky nejsou počítány přesné doby jejich vstupu do atmosféry. Velký objekt, který by byl
velice jasný při zániku a snadno pozorovatelný – poslední stupeň nosné rakety Molnija-M, která vynesla družici Kosmos 1217 a to v
oblasti, která odpovídá – 57.3° N, 131.4° E – však zanikl podle výpočtu později a to 2011-11-26 06:34:00 GMT +/- 1 min. (podle
pozorování to mělo být asi 2011-11-26 00:05 GMT). Z drobných úlomků avšak katalogizovaných (tj. se známými drahami) kolem
půlnoci světového času z 25 na 26 nepřichází nic v úvahu. Podle fotografie totiž to vypadá, že objekt letí prakticky ve směru letu
letadla, tedy zhruba východním směrem. To co mohlo zaniknout z katalogizovaných úlomků v té době (1 kousek smetí z rozestřelení
čínské družice FY-1C a dva úlomky z družice Iridium 33, která se srazila se již nefunkční ruskou družicí Kosmos 2251) se však
pohybovalo po polární dráze, tedy ve směru přibližně kolmo na směr letu dopravního letadla.“
Je jasné, že vysvětlení pomocí zanikající kosmické techniky tedy můžeme vyloučit. Zbývá tedy letadlo. Ve velké výšce za ním zůstává stopa v podobě sražených par (contrails), která se po chvíli zase rozpadá, což odpovídá podobě na fotografii. Jak jsme zjistili, i některá dopravní letadla mají možnost vystoupat až do 12 500m výše, což tak podle možností činí, protože se tam nachází většinou méně cirrovité
oblačnosti a let je tak klidnější. S dopravním letadlem v takové výšce jsme se již jednou při vyhodnocování UFO setkali – a to v případě tajemného objektu nad Lipnem v roce 2003. Většina vojenských (bojových) stroju má pak dostup 15 000-20 000m.
Konečný závěr tedy zní: na fotografii se nachází pravděpodobně letadlo. V každém prípadě to byl pro nás zajímavý případ a zdroj dalších poučení.
Podívejte se na video z nového pozorování UFO nad Evropou! http://www.youtube.com/watch?v=FusnWC-vayU
http://www.techplanet.cz/blog/ar-drone-wi-fi-kvadrokoptera/ :-)